Alle teksten de baas
Begrijpend leesonderwijs vormt de basis van vele vakken waar het kind vroeg of laat mee te maken krijgt. Denk maar eens aan biologie, aardrijkskunde, geschiedenis en ook rekenen. Door na te denken over de tekst en jezelf voortdurend vragen te stellen leg je verbanden waardoor inzicht en overzicht ontstaat.
In 6 lessen van 75 minuten leert een kind een tekst te overzien, verschillende leesstrategieën toe te passen, vragen te maken bij een tekst en nog veel meer. Ook besteden we aandacht aan hoe je hersenen leren en hoe je ogen zich inspannen om te lezen. Hiervoor doen we gepaste oefeningen.
De training/cursus wordt zowel individueel als in groepsverband gegeven van maximaal 4 deelnemers.
We gaan aan de slag met het aanleren van een stappenplan wat gaat zorgen voor inzicht en overzicht zodat we teksten leren doorgronden.
De training/cursus is geschikt voor kinderen vanaf groep 5 tot en met leerjaar 2 van het Voortgezet Onderwijs.
Begin oktober 2024 start de training voor leerlingen uit groep 6/7/8. Zit uw kind in een andere jaargroep en heeft u interesse? Stuur gerust een bericht voor meer informatie.

Werken aan je taakaanpak
Tijdens het maken en leren van het huiswerk gaan we samen aan de slag met het verbeteren van je taakaanpak. Dit kan individueel of in kleine groepjes van 2 of 3 leerlingen. Leerlingen nemen hun eigen werk mee en krijgen tijdens het werkmoment uitleg over de leerstof die ze moeten maken en/of leren. Behalve dat we aan de slag gaat met de opdrachten is er ook tijd om te werken aan een planning en/of de leerstof te overhoren.
Werken aan je taakaanpak is bedoeld voor leerlingen van groep 6, 7 & 8 en voor de onderbouw van het Voortgezet Onderwijs (leerjaar 1 & 2). Tijdens het intake gesprek, waarbij het kind ook aanwezig is, komt o.a. het wat, hoe en wanneer aanbod. Ook zullen we in overleg met elkaar het tarief voor bijles bespreken.
Werken aan je taakaanpak kan ook betekenen dat we ons voorbereiden op het maken van CITO of IEP opgaven. CITO of IEP voorbereiding is bedoeld voor leerlingen die extra willen oefenen en feedback willen op hun taakaanpak tijdens het maken van opdrachten zoals door CITO of IEP worden aangeboden.
Deze oefenopdrachten worden alleen in de praktijkruimte aangeboden en niet meegegeven naar huis. Het spreekt voor zich dat we geen gebruik maken van toetsen die op de basisscholen nog actief worden ingezet.