Stralend Verder Leren richt zich op de leer- en sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen van 4 tot en met 15 jaar. De leeftijdsgrens is slechts een richtlijn. Het is uiteraard ook mogelijk om jongere kinderen waarbij sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong aan te melden. Dat geldt ook voor tieners en jong volwassenen die meer willen ontdekken over zichzelf. Het is voor mij vanzelfsprekend dat de begeleiding aansluit bij datgene wat nodig is.

Teken je gesprek
Teken je gesprek is het visueel maken van een gesprek. Met symbolen, kleuren en kernachtige beschrijvingen maak ik een gestructureerd, visueel verslag van wat er verteld wordt. Teken je gesprek is een concreet middel waarbij er gestructureerd met een kind (vanaf ongeveer acht jaar), jongere of volwassene kan worden gesproken over allerlei levenszaken.
De overzichtelijke, kleurrijke gesprekstekening die ontstaat, geeft de probleemdrager letterlijk zelf zicht op zijn problemen. Een gesprekstekening biedt een ‘nieuw perspectief’. Je ziet als probleemdrager je eigen probleem tot de kern worden teruggebracht in samenvattende bewoordingen en passende kleuren. Vanuit dit nieuwe perspectief kun je zelf komen tot een inzicht en een oplossing.
Een Teken je Gesprek traject bestaat meestal uit 7 werkmomenten en kan - in overleg - worden uitgebreid naar 8 tot 10 werkmomenten.

Mindset training
Ieder kind is van nature nieuwsgierig en wil de wereld ontdekken. Jonge kinderen zijn dagelijks bezig met leren. Ze zijn niet bang om fouten te maken, vinden het nooit te moeilijk en blijven het proberen net zolang tot het lukt. Zolang alles goed gaat blaken ze van zelfvertrouwen en kijken ze met een brede en open blik naar de wereld om hen heen. Ze stralen, zowel van binnen als van buiten. Deze groep kinderen gelooft in zichzelf, zien kansen en mogelijkheden om beter en sterker te worden, durven (en willen) fouten maken. Ze worden blij van uitdagingen, tonen doorzettingsvermogen bij tegenslagen. Ze weten dat ze hard moeten werken om verder te komen. Ze beschikken over een groeimindset.
Er is ook een groep kinderen waarbij de passie om te leren en te ontdekken verdwijnt. Deze groep kinderen verliest de motivatie om nieuwe dingen te leren wanneer het lastig wordt. Ze geloven (bewust of onbewust) dat hun eigenschappen vast staan. Kwaliteiten zijn onveranderlijk en inspanning leveren is een teken dat je er eigenlijk niet goed in bent. Een vaste mindset belemmert ontwikkeling waardoor het kind gelooft dat verbetering van de situatie onmogelijk is.
In de training Mindset worden kinderen en jongeren op weg geholpen bij het ontwikkelen van een groeimindset. Er komen diverse onderwerpen aan bod zoals hoe je denkt, uitdagingen aangaan, fouten maken en leren. We gaan ook oefenen hoe je kunt doorzetten. Er wordt gebruik gemaakt van afwisselende, creatieve opdrachten. We gaan samen oefenen en ontdekken waar je talenten liggen. Zo ervaar je al snel hoe jij ervoor kunt zorgen dat je met meer vertrouwen aan de slag durft te gaan met allerlei opdrachten.
De training is geschikt voor alle kinderen die in groep 4 of hoger zitten en bestaat meestal uit 7 werkmomenten.

Van groep 8 naar klas1
Een tas vol... van 8 naar 1, hoe spring ik daar heen is een training die ik zelf heb ontwikkeld en tot stand is gekomen tijdens mijn opleidingsjaar als talentbegeleider bij Novilo. De inhoud richt zich op de Executieve Functies en op wat er nodig is voor een goede start in het Voortgezet Onderwijs.
Het traject is het meest geschikt voor leerlingen die in groep 8 zitten. Tijdens de werkmomenten gaan we met elkaar op ontdekkingstocht. We staan stil bij wat Executieve Functies (EF) zijn en op welke manier we de EF in de wereld om ons heen zien en toepassen.
Ook gaan we ons verdiepen in de onderwerpen zoals: 'wat gebeurt er eigenlijk in je hersenen als we iets leren?' Of een ander voorbeeld: 'hoe kun je 'leren' handig aanpakken?'
Daarbij denken we ook na over de vraag of je alles wel kunt leren of dat het van tevoren vast staat waar je wel en niet goed in bent.
Verder gaan we de vaardigheden indelen in twee groepen: doen/gedrag & denken/cognitie. We gaan bij onszelf meten welke van de vaardigheden het sterkst zijn ontwikkeld en welke vaardigheden het minst ontwikkeld zijn.
Tot slot maken we de overstap naar het Voortgezet Onderwijs en bekijken we op welke wijze de vaardigheden een rol spelen in de brugklas. Ieder kind maakt tijdens dit project een persoonlijk plan van aanpak en krijgt tips/adviezen mee die aansluiten bij de door hen opgestelde doelen.
Het traject bestaat uit 6 tot 8 werkmomenten. Het is zowel individueel als in groepsverband te volgen (max. 3 deelnemers).

Dit ben ik
Kinderen die zich om welke reden dan ook anders ontwikkelen dan gemiddeld willen vaak een antwoord hebben op de vraag waarom dit zo is. Ze ervaren regelmatig dat er dingen bij hen anders gaan. Ze moeten zich soms meer of minder inzetten voor bepaalde taken of hebben moeite met het reageren in sociale situaties. Ze weten vaak niet hoe dit komt.
Op het moment dat een kind weet waarom het doet wat het doet, denkt wat het denkt en ontdekt waar gedrag vandaan komt ontstaat er begrip voor zijn/haar eigen gedrag. De behoefte groeit om te ontdekken welke vaardigheden helpend kunnen zijn in verschillende situaties.
Het 'dit ben ik' traject is geschikt voor kinderen die hoogbegaafd en/of hoogsensitief zijn of voor kinderen waarbij door een orthopedagoog of psycholoog is vastgesteld dat er sprake is van een leer- en/of gedragsstoornis. Denk bijvoorbeeld aan dyslexie, dyscalculie, autisme, ADHD of ADD.
Het traject bestaat uit 6 werkmomenten. Tijdens de werkmomenten richten we ons op de specifieke kind-kenmerken, de sterke kanten van het kind, de werking van het brein en onderzoeken we wat het kind nodig heeft om nieuwe kennis en vaardigheden eigen te maken. Ook verdiepen we ons in de theorie en gaan we aan de slag met onze gedachten, gevoelens en gedrag. We bereiden ons samen voor op het geven van een presentatie aan familieleden, vriendjes of vriendinnetjes, de leerkracht of klasgenoten. Het is mogelijk dat ik aanwezig ben bij de presentatie thuis of op school.