Werkwijze Remedial teaching en het STER-TRAJECT

Wanneer het leren niet helemaal vanzelf gaat, om welke reden dan ook, is het goed om de aandacht te verplaatsen naar wat lukt en goed gaat. Vervolgens kun je vanaf dat punt weer nieuwe dingen te leren. Remedial teaching (RT) is een middel dat ingezet kan worden als specifieke ondersteuning voor spelling, rekenen, begrijpend- en technisch lezen.

RT gaat uit van de individuele leerlijn van het kind en start bij wat een kind kan en weet. Er wordt vaak gedacht dat RT alleen bedoeld is voor leerlingen die moeite hebben met het leren. Binnen mijn praktijk zijn ook juist de leerlingen die begaafd / hoogbegaafd zijn ook welkom. 

Intake gesprek

Tijdens het gratis intake gesprek maken we kennis met elkaar en brengen we gezamenlijk in kaart wat de hulpvraag is en aan welke doelen er gewerkt gaat worden. Meestal heb ik vooraf al informatie over het kind ontvangen waardoor ik een beeld van het kind heb kunnen vormen. We maken afspraken over dag, tijdstip en tarief voor de begeleiding.

Onderzoek

Soms is aanvullend onderzoek nodig. Een diagnostisch onderzoek geeft inzicht in de leer- en denkontwikkeling van het kind. Het brengt in kaart wat het kind kan en weet en laat tegelijkertijd zien waar het kind moeite mee heeft. Naast het in kaart brengen van hiaten of het bepalen van een ontwikkelingsvoorsprong  wordt er tijdens het onderzoek geobserveerd hoe het kind een taak aanpakt, welke strategie het gebruikt en op welke wijze het kind omgaat met eenvoudige of moeilijkere opdrachten. Een diagnostisch onderzoek richt zich op spelling, rekenen, het lezen van woorden en zinnen (technisch lezen) en het begrijpend lezen. De kosten voor het doen van onderzoek worden in overleg vastgesteld.

 

Handelingsplan opstellen & evalueren

Bij het schrijven van het plan van aanpak, ook wel handelingsplan genoemd, is aandacht voor de beginsituatie en worden de doelen genoemd waar we de komende periode aan gaan werken. Doelen worden specifiek uitgewerkt, zijn meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Verder 'bouw' ik aan dit plan tijdens en na de werkmomenten door te beschrijven wat stimulerend en belemmerend werkt voor het kind bij het inoefenen of herhalen van leerstof. Ook noteer ik wat we hebben gedaan en hoe het is gegaan. Aan het eind van de afgesproken werkmomenten is het verslag de basis voor de evaluatie. Voor het schrijven van het plan en het evaluatiegesprek wordt een eenmalige bijdrage van €32,50 gerekend. Na 8 tot max. 10 weken vindt er een evaluatie plaats en bepalen we in overleg of we een nieuwe periode ingaan. 

 

Werkmomenten

De werkmomenten vinden in overleg plaats en duren altijd 55 minuten tenzij we vooraf anders afspreken. Als ouder/verzorger bent u de laatste 5 minuten welkom zodat u kunt horen en zien wat we hebben gedaan, hoe dit is gegaan en aan welke opdrachten er eventueel thuis verder gewerkt kan worden. Daarnaast maken we - indien nodig- een vervolgafspraak. De lengte van het traject is 6 tot 8 weken.  

 

Evaluatie

Het uitgewerkte handelingsplan is de basis voor de evaluatie. Het eindgesprek duurt 30 minuten. Wanneer het wenselijk is kan er een gesprek op school plaatsvinden, hier zijn extra kosten aan verbonden. In overleg zullen we het traject vervolgen of beëindigen.

 

STER-TRAJECT

                                    straal, schitter & schijn

Kansengelijkheid STER TRAJECT

Ieder kind verdient het om hulp om maat te krijgen. Geld mag géén belemmering vormen bij aanmelding. 

Wanneer u niet in staat bent om het volledige bedrag of een deel ervan te kunnen betalen komt u in aanmerking voor het ster-traject. 

Per kwartaal bied ik één 'ster-traject' aan: 5 werkmomenten van 50 minuten tegen gereduceerd tarief of volledig gratis. De inhoud van een 'ster-traject' is altijd gericht op het verbeteren van de vaardigheden van rekenen, lezen of spelling. 

 

Vanuit een groot vertrouwen dat u eerlijk bent over uw financiële middelen en mogelijkheden mag u tegelijkertijd van mij verwachten en erop vertrouwen dat ik het voor altijd in mijn hart zal bewaren dat uw kind deel heeft genomen aan het ster-traject. 

Het meedoen met een ster-traject is in principe eenmalig. Daarna is het de beurt aan een ander kind. Als ouder bent u deels aanwezig bij deze begeleidingsmomenten. Zo kunt u zien op welke manier u thuis ook kunt oefenen met uw kind. Na 5 werkmomenten ontvangt u een schriftelijke evaluatie.